Min portfölj:Skriv din åsikt
Nu har jag ungefär bloggat i 2år och 3månader men aldrig fått några rikitiga synpunkter eller åsikter om min portfölj. Det brukar ju alltid finnas någon som har en åsikt om hur man kan förbättra ens portfölj.
Nu tänkte jag och vill jag gärna om ni har någon åsikt eller synpunkt på min portfölj gällande bolag eller storleken bolagen tar i portföljen. Jag kommer fortfarande göra det som jag tycker är bäst och mest rimligt men är väldigt intresserad av era åsikter då ni sitter med olika erfarenheter och tankar som är roligt att ta del av. Både för mig och för andra som läser bloggen.
Så kom igen nu, jag vet att det finns många andra ekonomier bloggare där ute som sitter med en hel del erfarenheter!




July 22nd, 2010 at 11:16 pm
Din portfölj ser ok ut. Dock är det för mycket konjuntur känsliga bolag för min smak.(med undantag för Axfood och HM).
Hur ser din inversterings stategi ut i övrigt?
/ P
July 22nd, 2010 at 11:59 pm
jag skulle ta bort boliden, kungsleden, ncc.
Ta in skanska som byggbolag eller öresund som har fastighetsaktier i porföljen= fabege o klövern.
Plocka in astrazeneca eller nåt av dom största läkemedelsbolagen typ GSK PFE BMY LLY MRK NVS
July 23rd, 2010 at 1:13 am
Jag tycker du har en bra bransch diversifiering, men du kan nog göra rätt i att t.ex. lägga till Astra Zeneca eller Orion för att få med den sektorn också samt något energibolag (Fortum?). Sedan är min uppfattning av Kungsleden att deras resultat många gånger är baserat på fastighetsaffärer, inte uthyrning. Så för den delen kanske det är läge att också titta på något mer renodlat fastighetsuthyrningsbolag. Något investmentbolag med tillhörande substansrabatt kan också passa in.
July 23rd, 2010 at 8:32 am
Jag har läst din blogg till och från ett tag nu, och jag är grymt imponerad av din inställning till sparande. Det att du inte sparar som en tok, lever som en uteliggare. Utan du sparar endast en “lagom” del av lönen och lever livet idag.
Jag själv önskar att jag var lika “stabil” i min privatekonomi. Men jag sitter dagligen och läser tips på olika aktier, olika strategier osv osv. Jag kan bara säga att det endast försämrat för mig, den ena dagen vill jag köra småbolag, den andra storbolag, den tredje “utdelningsbolag” och den fjärde dagen har jag tröttnat och ska köra indexfond.
Jag tycker du ska fortsätta som du gjort tidigare, om du valt de aktier du äger p.g.a. att du gillar bolagen och tycker de är intressanta att följa t.ex. så fortsätt med det, lyssna inte så mkt till alla andra. ALLA har en åsikt, om du ska lyssna på allas åsikt så kan du lika gärna köpa alla aktier på börsen. Nej kör ditt eget race och placera i de aktier du tror på och gillar att följa.
July 23rd, 2010 at 9:46 am
Jag tycker det ar kul att ha en liten krydda i portfoljen. Kanske ett par procent Black Pearl eller Questerre?
July 23rd, 2010 at 9:56 am
@philip
Den lilla strategin jag har är att rikta in mig på stora stabila bolag som jag förstår mig hur och på vad dem tjänar pengar på, sen självklart en väldigt lång sikt på mitt sparande 10+.
Tanken är också att Axfood och H&M ska vara stödpelarna i portföljen.
July 23rd, 2010 at 9:58 am
@ola
Boliden lyckades jag fånga upp på 18kr och var tänkt i början som en chans aktie . Men har där efter följt med hela vägen upp. Har funderat på att sälja av Boliden och istället ersätta den med ett annat bolag. Men har inte riktig hittat något ännu som jag tycker passar därför har jag kvar Boliden i min portfölj.
Kungsleden: Hade jag tankat tidigare att byta ut mot Klövern, Wallenstam eller Lundbergs men valde till sist att istället utöka. Sedan dess har jag valt att ha kvar dem, det jag tycker dem kan ta och göra där i mot är att börja amortera ner sina lån. Skit i utdelningen ett år och amortera på lånen istället. Men vi får se hur det ser ut nu när Kungsleden kommer med sin rapport i augusti.
Just när det gäller läkemedelsbolag och IT har jag hållit mig borta ifrån då jag inte alls känner mig bekant med den marknaden. Så av den anledningen har jag ”hoppat” över den avdelningen just nu.
July 23rd, 2010 at 9:58 am
@aktiespartacus
Fortum har jag tittat väldigt mycket på och tycker om bolaget, men då jag har Avanza mini så kan jag inte köpa aktier utan för OMX – Är det så att jag har missat något där rätta mig gärna!
Där av anledningen och har inte varit så intresserad av att gå över till t.ex. Nordnet. Det var varit väldigt mycket försäljning senaste tiden i Kungsleden så man får vänta och se hur deras rapport ser ut nu i augusti.
July 23rd, 2010 at 9:58 am
@Patrik Blomström
Tack så mycket för dina snälla ord.
Kan vara lite svårt att bestämma sig i början, en index fond är ju aldrig fel. Och fungerar i dem flesta fallen väldigt bra. Annars kan man titta på stora bolag med bra tillväxt och lönsamhet som text H&M. Tråkiga bolag som det inte händer så mycket i och som ger utdelning varje år brukar vara magin till att få en värde ökning i sin portfölj.
Som jag även skrev i mitt inlägg och så vill jag ta del av era åsikter för att få en bredare syn, då man kan snöa in sig ibland i sin portfölj. Men jag kommer självklart fortfarande bara göra dem försäljningar och köp som jag själv kommer kunna tjäna att jag har gjort bra eller dåligt utifrån mig själv inte från andra.
July 23rd, 2010 at 9:58 am
@Till er alla
Tack för era åsikter, väldigt roligt och få se hur andra tänker och tycker
Sen är det fritt fram för fler åsikter!
July 23rd, 2010 at 11:06 am
Hej!
Jag tycker det ser bra ut att du har stor andel i HM & Axfood som är väldigt stabila.
Ett tipps om du vill lägga till Fortum till din portfölj är att öppna en depå hos Aktiedirekt. Man kan ju alltid ha 2 depåer
July 23rd, 2010 at 1:20 pm
Via avnza mini går det att köpa utlänska aktier. Dock kan du inte göra det via webben utan måste ringa en mäklare. Courtaget blir även snäppet dyrare än om du haft Avaza bas. Det du kan göra är att starta en bas depå hos Avanza där du har dina utlänska innehav.
July 23rd, 2010 at 1:22 pm
Ang. din investerings stategi så tycker jag den ser bra ut. Det märks att du har en klar baktanke med ditt agerande och investerat inom ditt kompetens område vilket alltid är att föredra, Forsätt så!
July 23rd, 2010 at 2:16 pm
Hej!
Inte så dum portfölj. Några spontana synpunkter och ideér:
NCC. Bra bolag, men kanske för stor andel. Skanska är ett ännu säkrare alternativ då de sitter på en jättekassa och är en mer global spelare.
Axfood. Mycket säker aktie, men hur ska den växa? Ingen fantastisk utveckling. Se länken: http://www.corporateinformation.com/Company-Snapshot.aspx?cusip=C752B8340
Jämför t.ex. med Woolworths (australien) som är ett utländskt alternativ.
HM. Skulle ha mest i den eftersom den till skillnad från axfood växer. Har inga skulder heller. Fenix outdoor är ett komplement om du vill ha fler klädaktier.
Kungsleden. Intressant högutdelare. Vill du ha mindre risk, välj Wallenstam som inte är lika belånade och mycket mer exponerade mot privata bostäder.
SCA. Stabilt, men ingen vidare tillväxt.
http://www.corporateinformation.com/Company-Snapshot.aspx?cusip=C75292870
Visst kan den vara undervärderad, men vinstutvecklingen är ingen höjdare.
Boliden. Chansaktie, beror mkt på metallpriser.
Skulle lägga till någon av mina favoriter: Beijer alma, Kinnevik, Mekonomen, Ratos, Skåne-Möllan, Tretti eller Wallenstam. Kanske någon utländsk aktie, typ Coca Cola, Exxon etc.
July 23rd, 2010 at 10:59 pm
@Miss Sunshine
Det är möjligt att jag kommer öppna upp en till depå framöver för att komma åt dem utländska aktierna. Men just nu riktar jag in mig första och främst på dem Svenska bolagen.
July 23rd, 2010 at 11:00 pm
@philip
Tack ska du ha, roligt att höra!
Okey, köpa via telefon är inget som är direkt intressant för mig då jag gärna vill grunda och fundera.:)
Det skulle vara ett alternativ, ska kolla lite vad dem tar för köp av utländska aktier.
July 23rd, 2010 at 11:00 pm
@Terra Firma
Tack för dina synpunkter!
Håller med att NCC har en lite för stor plats i portföljen. Det blev i följd av att jag lyckades fånga upp aktien någorlunda billigt och sedan utökade. Efter det har den haft en bra utveckling som gjort att den blivit stor i portföljen. Har därför börjat utöka i H&M och Axfood för att försöka få ned NCCs storlek i portföljen. Tycker om Bolaget tack vare deras utdelning samt att det finns stora möjligheter för expansion.
Väldigt intressant info om Axfood, det tackar jag för. Kan tänka mig att tillväxten har en förmåga att bromsa in för denna typ av bolag men då det handlar om varor vi behöver dagligen finns det annars oftast väldigt bra utrymme för att ändå öka inkomsten. Även om tillväxt och inkomst går lite hand i hand.
H&M är jag nöjd med, och tanke är ju som sagt att Axfood och H&M ska vara stödpelare i portföljen. Men skulle gärna här vilja ha in ett ytterligare stabilt bolag som kan hjälpa till. Känns inte riktig bra att förlita sig på två bolag för hela sin portfölj.
Kungsleden har varit en liten krydda i portföljen och den hänger fortfarande kvar tack vare sin utdelning. Nu inväntar jag deras rapport i augusti för att ta ställning till hur bolaget har gått och om dem har tänkt göra något åt den höga belåningen som dem har.
SCA håller med om tillväxten och aktien har gått lite upp och ner men har alltid klarat sig bra i slutändan. Dock så har dem ett väldigt brett sortiment och bra sortiment. Ska bli intressant och se hur det kommer börja se ut efter deras omkonstruktion.
Boliden var en ren chansning när jag plockade in den på 18kr. Efter det har det gått över förväntan, tanken är att byta ut Boliden mot ett annat bolag som kan vara tredje pelaren i min portfölj. Så därför ligger den kvar i portföljen, har inga funderingar på att utöka då jag tycker aktien är dyr. Kommer även inte ha kvar den om det börjar dra ihop sig på börsen.
Ratos har jag slängt ett öga på och tycker att bolaget ser intressant ut. Har bara lite problem med att sätta mig in i deras verksamhet ordentligt. Har semester snart så får försöka få tid till att titta igenom deras verksamhet då.
July 24th, 2010 at 8:35 am
Om du någon gång väljer att investera i utländska aktier så kan Mc Donalds och Coca Cola vara ett bra alternativ om aktien är prisvärd dvs… Dessa bolag delar ut 4ggr per år.
Mvh //Ekonomisk Trygghet
July 25th, 2010 at 8:21 am
Tack själv för tankar o reflektioner!
Axfood kan nog öka genom fler butiker och högre andel egna varor, så det är ingen större fara.
Ratos är riktigt intressant. Sägs ofta vara lite dyr, men historiken är imponerande, liksom utdelningen. Innehaven gör dem mindre konjunkturkänsliga än index, vilket man kanske inte tror. Bra presentation på deras hemsida. Ett investmentbolag typ Ratos eller Kinnevik kan vara en bra tredje pelare.
July 25th, 2010 at 12:04 pm
Har köpt både fortum och orion (som är ett bra alternativ till astra/meda om man vill ha läkemedel) via avanza mini direkt i depån utan telefonkontakt. Det är lite högre courtage men värt det!
July 26th, 2010 at 11:47 pm
@Ekonomisk Trygghet
Jo det finns en hel del intressanta utländska bolag som alla är rikitg stora och intressanta. När den dagen kommer då jag börjar köpa utländska aktier kommer jag sätta mig in i dessa bolag bättre.
July 26th, 2010 at 11:51 pm
@Terra Firma
Tack igen för din kommentar,alltid lika trevligt!
Gjorde mig en snabb titt på Ratos och det såg ju väldigt lovande ut. Dock vill jag ha lite mer koll på vad för onteraae bolag dem har i sin portfölj innan jag bestämmer mig.
Samt som du säger så känns den lite dyr just nu, men det är ju bara avvakta. Vi har ju fått bevis på att alla bolag jag sig en dipp någon gång för eller senare.
Kinnervik har jag faktiskt inte titta på något alls, vet inte vad dem har i sin portfölj.
July 26th, 2010 at 11:52 pm
@Anonym
Fortum verkar vara en populär aktie bland många. Har tittat på den lite smått och den ser lovande ut.
Köpt den utan att ringa till säljare? Vad ligger courtage på?
September 3rd, 2010 at 8:54 am
På tal om att spara, så kan ni hitta flertal spartips på sparapengaridag.se sidan. Hoppas ni kan få användning av den infon.